Egészségben - Betegségben

Ennyit megtehetünk a szívünkért, ha már értünk dobog: szívvédő táplálkozás

Szomorú, de az egyik legfontosabb szervünk általában csak két esetben jut eszünkbe: ha valami marha összetöri, vagy ha komoly egészségügyi gondjai adódnak. Az első esetben azért magától is begyógyulnak a sebek, az utóbbival viszont komolyan el kell kezdeni foglalkozni.

Zsírlerakódás az artériákban, szívinfarktus, érelzáródások és még sorolhatnánk … Akik jól ismerik ezen betegségeket, már tudják, mennyire fontos szerepe van az életmódnak és táplálkozásnak – de ők még így szerencsésebbek, mint a ’hirtelen szívhalálban’ elmenők: olyankor a halál általában azonnal beáll. Vagyis ez esetben akkor tudod meg, hogy veszélyben vagy, amikor már késő. Ezért fontos a megelőzés!

A számok sajnos magukért beszélnek: Magyarországon naponta körülbelül 70-en szenvednek hirtelen szívhalált (olvasható az M. N. Szívalapítvány honlapján)
A legnagyobb kockázati tényezők általában a túlsúly, magas vérnyomás, magas vércukor és emelkedett koleszterin, helytelen táplálkozás, dohányzás és túlzott alkoholfogyasztás, mozgásszegény életmód. Bárhogy nézzük és bármennyire is nehéz bevallani magunknak, ezen tényezők meglétének nagy részéről mi magunk tehetünk – ahogy ellenük is.

A szív – és érrendszer betegségek legnagyobb része megelőzhető lenne, ha már akkor odafigyelnénk magunkra, amikor még nincsenek tüneteink.

 

Mit kellene változtatnunk?

 

Először is, a transz – és telített zsírokkal végképp szakítanunk kell, mindenféle kifogás és kegyelem nélkül. A húsokat is vissza kell fogni, elegendő heti 1-2 alkalommal ennünk, az is legyen sovány, lehetőleg házi jellegű, de a legjobb, ha halat választunk. Kerüljük el a káros, feldolgozott és gyorsételeket, helyette viszont hozzunk be minél több növényi élelmiszert. Minden étkezés mellé együnk köretnek zöldséget, és napi 3-4 adag gyümölcsöt is el kell fogyasztanunk! Az olyan magasabb rosttartalmú ételeket is a napi rutin részéve kell tenni, mint a zab, lenmag, brokkoli vagy céklafélék.

Nem csak megelőzésre, de a már kialakult szívbetegségekre is jó hatással van a gránátalma, áfonya, avokádó, kelkáposzta, spenót, karfiol és a hagyma. A napi 2 liter vízzel is barátkozzunk meg, és bizony a mozgást is be kell vezetni, legalább fél órát minden nap! Ennyit megtehetünk a szívünkért, ha már értünk dobog.

Facebook

Ha Te is utálod a felugró ablakokat, nyomj egy oldal LIKE-ot! Köszi ;)