Egészségben - Betegségben

Ezért vedd komolyan a koleszterinszinted!

 

A koleszterin nemcsak játék és mese… két fő típusa, a HDL és az LDL igen fontos szerepet tölt be a szervezet megfelelő működésében.
Az LDL koleszterin felhalmozódása igen veszélyes, mivel az erekben lerakódva érszűkületet okozhat. Kezdetben nem mindig okoz komoly tüneteket, ám ahogy szűkül az erek átmérője, és romlik a vérellátás, úgy szédülés, fejfájás, lábfájás, szívtáji fájdalom léphet fel attól függően, hogy a test melyik részén alakult ki az érszűkület. Az állapot nagy veszélye, hogy könnyen szívinfarktushoz, stroke-hoz, lábszárfekélyhez és egyéb szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet.

 

Mitől lehet magas a koleszterinszinted?

A mozgásszegény életmód, a helytelen táplálkozás, anyagcsere betegségek, pajzsmirigyzavar, veseelégtelenség és a magasabb életkor is befolyásolhatja a koleszterinszintet. Egyik jellemző tünete a szemhéjaknál kialakuló, bőrből kiemelkedő, sárgás elváltozás; ám sajnos általában az illető csak vérvétel alkalmával szembesül a problémával, mivel a magas koleszterinszint gyakran semmilyen tünetet nem okoz, csak ha már a szövődmények is kialakultak.

 

Előzd meg a bajt!

Az első és legfontosabb az egészséges életmód kialakítása; ezzel nemcsak a koleszterinszintünket tarthatjuk egészséges értéken, de vérnyomásunkat, testsúlyunkat, vércukrunkat és vérzsírunkat is.

 

A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában!

 

Az étrendben legyen alacsony a zsírbevitel, és tartalmazzon több zöldséget, gyümölcsöt és vízben oldódó rostokat. Vannak olyan ételek, amik kifejezetten segítenek a magas koleszterinszint elleni küzdelemben; ilyen a brokkoli, halolaj, citrusfélék, zöld leveles zöldségek, rostdús ételek és gabonaőrlemények.

Nagyon hasznosak még a halak (szardínia, tonhal, stb.), melyek nagyon sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak. Ők kiválóan védik a szívünket. Heti többszöri halfogyasztás mindenképp ajánlott. Hasznosak az egyszeresen telítetlen zsírsavak is, ezeket az olívaolaj és az avokádó tartalmazza leginkább. A zöld tea és a fokhagyma is nagyon jól csökkenti a káros koleszterin mennyiségét; javasolt rendszeresen fogyasztani ezeket.

 

A másik legjobb koleszterincsökkentő módszer a mozgás. Alapvetően a sportok közül a legalkalmasabbak az úgynevezett aerob mozgások, pl. futás, úszás, evezés, kerékpározás, vagy akár a tempós séta. Ezeknek a mozgásformáknak a kombinálása javítja az állóképességet, a szív-és érrendszer állapotát, valamint erősíti a vázizomzatot. A kedvező élettani hatások eléréséhez fontos, hogy a mozgást rendszeresen, legalább heti 4-5 alkalommal, valamint minimum fél órán át végezzük.

 

Figyeljünk a koleszterinszintünkre!

Facebook

Ha Te is utálod a felugró ablakokat, nyomj egy oldal LIKE-ot! Köszi ;)