Egészségben - Betegségben

A táplálékod legyen az orvosságod, és az orvosságod a táplálékod legyen.

/Hippokratész/

Az ételek hihetetlenül fontos szerepet játszanak egészségünk megőrzésében és a már kialakult betegségek gyógyulásában is. Szinte az összes zöldség, gyümölcs, dió és magféle, gyógy–és fűszernövény hordoz magában valamilyen gyógyító tulajdonságot. Nagy mázlink, hogy a természet nem fukarkodik velük és ezekből a táplálékokból rengeteg féle áll rendelkezésünkre.

Ezekből a gyógyító ételekből mutat meg Neked néhányat ez az oldal.

Gyümölcs

Bogyós gyümölcsök:

A bogyós gyümölcsök testünk egyik legnagyobb védelmezői. Nemcsak a belső védekező rendszerünket erősítik, hanem hathatós védelmet adnak például a rák ellen is. Tele vannak értékes antioxidánsokkal, vitaminokkal és rostokkal. Szinte az összes agyi – és idegrendszert érintő betegséggel szemben hasznosak, a demenciától az Alzheimer kórig. Vigyáznak a májunkra és a szívünk egészséges működése is nagyban múlik rajtuk. Igazi természetes gyógyszerei a szervezetünknek:

Áfonya: közismerten felveszi a harcot a Streptococcus baktériumokkal és kiváló szerepe van a gombás fertőzések gyógyításában. Az egyik leghatásosabb gyümölcs az epe és a húgyúti fertőzések betegségeire. A fekete áfonya erősíti a hajszálereket, segít az érelmeszesedés megelőzésében, nagyban hozzájárul a megfelelő szívműködéshez és jócskán lassítja az öregedés néhány látható jelének megjelenését is.

Tipp: ha nem szeretjük fanyar ízét, együk dióval vagy banánnal. Adhatjuk a reggeli zabpehelyhez, de natúr joghurtba keverve is kiváló.

Meggy és cseresznye: míg a meggynek olyan erős gyulladáscsökkentő hatása van, hogy egyes helyeken a köszvény ellen is már sikeresen alkalmazzák, addig a cseresznye megtisztítja a májunkat és feltölti az endokrin rendszerünket. Vértisztításban is kiváló, valószínűleg Drakula szemei is visszafehérednének tőle. Rendszeres fogyasztásával több ízületi problémánk is megoldódhat, amelyektől korábban szenvedtünk.

Goji bogyó: ahhoz képest, hogy több ezer éve használja a kínai orvoslás, nálunk 10-ből 9 gyerek nem tudja megmondani, hogy mi is az a goji. Pedig a legszuperebb ételek közé sorolták rostdús és magas vitamin, ásványi anyag, valamint antioxidáns tartalma miatt. Ha rendszeresen beépítjük az életünkbe, az energiaszintünk magasabb lesz. Csökken a fáradságérzetünk és javul az alvásminőségünk. Edzések előtt is kifejezetten javallott.
Kiemelkedő szerepe van a szem egészségében is: védi a retinát a ganglion sejtektől, és biztonságot nyújt a szem makuladegenerációja ellen, mely az időskori vakság egyik fő okozója.

Eme kedvcsináló példákon túl, kivétel nélkül az összes bogyós gyümölcs remek immunerősítő, igen terjedelmes a lista.

És, hogy általában milyen nyavalyákra és megelőzésükre ajánlott e csoport leginkább?
A Parkinson-kór, stroke, Alzheimer-kór, demencia és egyéb agyi betegségek, szívbetegségek, terméketlenség, endometriózis, pajzsmirigybetegségek, vírusfertőzések, gyulladásos betegségek, idegi fájdalmak, vércukorszint ingadozás kezelésére, annak megelőzésére. Fontos, hogy a mindennapi táplálkozásunk részesei legyenek.

Tipp: Szezonban lefagyasztva, a téli időszakban is kiválóan védi szervezetünket. Ha önmagában nem szeretjük, akkor adhatjuk zabpehelyhez, készíthetünk belőle turmixot, dzsemet, fagylaltot. A lényeg, hogy minden nap egy maréknyit fogyasszunk belőlük, és ezzel már rengeteget tettünk az egészségünkért.

 

Egyéb gyümölcsök:

Citrom és citrusfélék: a szervezetet lúgosító citromban van szinte a legmagasabb arányban felszívódó C-vitamin. Kitisztítja szervezetünkből a méreganyagokat, ezért érdemes a napot 4-5 dl friss citromos vízzel indítani. A legjobb nyálkaoldó díjat is a magáénak tudhatja, ezért van az, hogy megfázás, nátha, influenza vagy tüdőgyulladás esetén fogyasztása szinte kötelező. Fő vegyülete a limonén, aminek számos gyógyító hatást tulajdonítottak már.

Narancs, mandarin: és társaik tele vannak glutation koenzimmel, flavonoidokkal és ezekkel a kis limonoidokkal is, amik így együtt hatalmas harcosai a különböző vírusoknak.

Szakemberek szerint a citrusfélék rendszeres fogyasztása 50% -kal csökkenté a rákos megbetegedések kialakulását. Egy idevágó hasznos megjegyzés: ha sok grépfrútot eszel és közben gyógyszert szedsz, szólj a dokidnak. Ugyanis ez az egyetlen gyümölcs, ami elnyomja azon enzimek működését, ami kitakarítaná a szervezetedből a gyógyszerek egy részét, kvázi több szer marad a szervezetedben.

Banán: szerencsétlent elég sok támadás éri napjainkban magas cukortartalma miatt, pedig a közelében sincs a finomított cukroknak. A benne lévő gyümölcscukor pedig nagyon sok fontos ásványi anyagot tartalmaz, többek között káliumot és magnéziumot.
Pusztítja a gombát, a baktériumokat és táplálja a jó oldalon álló emésztőszervi mikroorganizmusokat. Kiválóan támogatja az emésztésünket, nem hiába használják természetes orvosságként hasmenés ellen.
Egy gyakorlati tanács: ha rendszeresen szedsz valamilyen gyógyszert (akár egy fájdalomcsillapítót is) ajánlott napi rendszerességgel elfogyasztanod egy banánt, mivel a benne lévő vegyületek képesek megakadályozni a gyógyszerek miatt kialakuló fekélyt is.

Gránátalma: egy újabb csodagyümölcs. Rendkívül sok olyan tápanyag és vitamin van benne, ami döbbenetesen jótékony hatással van a sejtek regenerációjára. Különböző típusú gyulladásos betegségek, cukorbetegség, valamint szívproblémák ellen is védelmet nyújt. Gyógyászati célokra már évezredek óta használják: hasmenés, vérhas, gyomorpanaszok, sebgyógyulás, legyengült immunrendszer, sőt; hajhullásra és a bőr öregedésgátlására is. Különböző baktériumok és vírusok, valamint gombás fertőzések ellen is bizonyította már szuperképességeit: ne hagyjuk ki az étrendünkből.

Zöldség

Keresztes virágú zöldségek:

Az olyan csodálatos keresztesvirágú zöldségeink, mint a karfiol, brokkoli, fejes káposzta, kelbimbó, retek és társaik A,B,C,E és K vitaminban gazdagok. Megakadályozzák testünkben a vírusok elszaporodását, képesek meggátolni többféle rákbetegség kialakulását: elsődlegesen a tüdőrákot, az emésztőrendszer daganatait, valamint nőknél különösen a mell, petefészek és méhnyakrákot. A már kialakult rák áttétes fejlődése ellen is hatásos, segít a limfóma megelőzésében és a prosztatarák kialakulásának kockázatát is csökkentheti. Ezekért a jótékony hatásokért a bennük található szulforafán vegyület a felelős, ami szinte csak a keresztesvirágúakban képződik. Köszönjük, szulfo! 🙂
Jelenleg az autizmus kezelésében tesztelik hatásukat, egészen sikeres eredményekkel. Sok mendemonda kering róla, hogy miért ne együk őket, de az emberi hülyeségnek ugye nem lehet határt szabni. Ezeket figyelmen kívül hagyva: nyugodtan együnk ilyen zöldségeket!

„ Nyilvánvaló, hogy az emberi szervezet eleve be van programozva a fertőzések elleni harcra és a rák leküzdésére. Az immunrendszer olyan, akár egy védelmező erőtér egy tudományos – fantasztikus filmben, ám alig akad olyan ember, aki valóban működtetné is a saját védelmi rendszerét, ugyanis a legtöbben nem táplálják megfelelő ’üzemanyaggal’, azaz zöld színű zöldségekkel.”  – Dr. Joel Fuhrman

E csoport általában jó szívvel ajánlható: tüdőbetegség, tüdőrák, emésztőrendszeri és egyéb rákos megbetegedések, menopauzás tünetek, ízületi gyulladások, csontritkulás, húgyúti fertőzések, magas koleszterinszint, ekcéma, diabétesz, gyulladások, nőknél ivarszervi betegségek és mellrák megelőzésére, gyógyítására.

 

Leveles zöldek:

A zöldlevelűek is az egészséges ételek tagadhatatlan szupersztárjai. Jogos a kinevezés, hiszen gazdag vitaminok, ásványi anyagok és rostforrások, továbbá bizonyítottan csökkentik a szív-és érrendszeri betegségek, a kettes típusú cukorbetegség és egyes ráktípusok kialakulását. A Harvard Egyetem kutatócsoportja ezeket az ételeket találta a legerősebbeknek a krónikus betegségek elleni védekezésben. Nemcsak enzimekben és vitaminokban gazdagok, de képesek visszafordítani olyan betegségeket is, mint a vese – és epebajok vagy a hepatitis C.
A szemünket is ők védelmezik legjobban: megóvja a makuladegenerációtól és a felnőttkori szürke hályogtól, gyerekeknél pedig lassítja a látásromlást. Az sem utolsó szempont,- főleg nekünk, nőknek – hogy lelassítja az öregedési folyamatot és segítenek kipucolni testünkből a savasságot okozó mérgeket.
Rendkívül gazdagok A, C, K vitamin, valamint magnézium, kálium, kálcium és folát tápanyagokban, ami elengedhetetlen a szervezetünk számára. Konkrétan a spenót, sóska, mángold, fodros kel és testvéreik nagyon fontos részét képezik az egészséges étrendünknek. Fontos, hogy mindig friss, mély színű és ropogós leveleket válasszunk, a sárgás és barna levelek már öregek és elveszítik ízüket is.

És, hogy e csoport általában milyen nyavaják ellen javallott?
Epe – és vesebetegségek, reflux, köszvény, vérszegénység, endokrin betegségek, hepatitis C, terméketlenség, diabétesz, szem betegségei, emésztési nehézségek, savtúltengés, menopauzás tünetek, csontritkulás, ízületi fájdalmak, meszesedés, görcsök, vashiány.

Gyógy-, és fűszernövények

Bazsalikom, koriander, currypor, kapor, oregánó, kakukkfű, rozmaring, zsálya, szerecsendió… Bár nem mindegyik csodás fűszernövényünk kap részletes leírást, ettől még az összes különleges gyógyító varázserővel van felruházva. Be kell, hogy építsük őket az étrendünkbe, fűszerezzünk velük bátran, legyen minden konyha alapfelszereltsége.

Gyömbér: ősidők óta ismert természetes orvosság. Legtöbben gyomorpanaszokra, emésztési problémákra, menstruációs görcsökre és hányinger csillapítására használják – teljesen jogosan, hiszen ellazítja a bélrendszer izmait; görcsoldó és fájdalomcsillapító tulajdonsága szinte már mindenki számára jól ismert. Azonban régóta használják szíverősítőnek is, hiszen megelőzi a vérrögképződést és csökkenti a koleszterinszintet; csillapítja az ízületi gyulladás okozta fájdalmakat. Segít az influenza és megfázásos betegségek leküzdésében, csökkenti a migrént és kiválóan támogatja az immunrendszerünk egészét.

Tipp: forró vízben áztatva, mézzel és citrommal a legjobb esti teának.

Kurkuma: Ázsiában az élet fűszereként tartják számon, ami nem csoda. Több külföldi tanulmány írja le, hogy jótékony hatással van a gyulladásos állapotokra, a metabolikus szindrómára, és segít a degeneratív szembetegségek kezelésében. Néhány embernél hatásosabb kezelésnek bizonyult a kurkuma alkalmazása reumás ízületi gyulladás esetén, mint az erre a célra felírt gyógyszerek sokasága. Pont ilyen eredményesen kezelik vele az Osteoarthritist és egyéb gyulladásos megbetegedéseket is. A reuma, a rák ( különösen a tüdőrák) és az Alzheimer kór elleni lenyűgöző képességéről is számos tanulmány íródott. Azonban van itt egy fontos tudnivaló: a kurkuma erős cucc! Nem lehet ész nélkül magunkba tömni. Naponta, kétnaponta negyed teáskanál éppen elegendő. Ha túl sokat eszel, azzal növelheted a vesekő kialakulásának kockázatát. Ha pedig epeköved van, akkor válassz másik gyógyfűszert, mert ez úgy összehúzza az epehólyagod, hogy fájdalmadban egy napig emlegeted anyámat. Továbbá vérhígító hatása is van, így akik ilyen gyógyszert szednek, beszéljenek orvosukkal. Mindenképpen…

Sáfrány: évezredek óta ismerik és használják ezt a csodálatos fűszernövényt. Számos pozitív hatása van az emberi szervezetre és egyre több betegséget gyógyítanak már vele természetes úton, valószínűleg ezért olyan marha drága.
Kényszerbetegségek, depresszió, valamint szorongásos betegségeknél kezdték használni, csak ugye a sáfránynak – az antidepis gyógyszerekkel szemben – nincsen mellékhatása.
Hatásos gyomor – és reumatikus panaszoknál, köszvénynél, jelenleg pedig az Alzheimer – kór megelőzésében és az állapot javításában kap óriási szerepet a kutatóorvosoknál – egyre nagyobb sikerrel. Afrodiziákum, tehát a libidót is hatékonyan növeli – de azért ne csempésszen többet egy kiskanálnál nagyobb adaggal senki a párja ételébe egy jó numera reményében, mert nagyobb mennyiségben fejfájást, hallucinációt, sőt, akár más komoly problémákat is eredményezhet. Szóval csak óvatosan, a mondás itt is igaz: a kevesebb néha több! Túladagolása komoly egészségügyi gondokhoz vezethet.

Magvak

Diófélék és magvak:

A diófélék és egyéb magvak kiváló táplálékfehérje források, tehát jó alternatívája az állati fehérjéknek. Annyi -nem elhanyagolandó- különbséggel, hogy a magvak nem elősegítik a betegségek kialakulását, hanem bizonyítottan megakadályozzák azokat. Természetes módon csökkentik a koleszterinszintet és olyan fontos ásványi anyagokat tartalmaznak, mint magnézium, cink és szelén. Bár szinte az összes dió és magféle csodálatos tulajdonságokkal rendelkezik, itt is fontos kiemelnünk néhányat:

Pisztácia: Kedves Uraim! Tudtátok, hogy a merevedési probléma már egy figyelmeztető jele lehet a szív és érrendszeri betegségeknek? Egy Amerikai kutatás szerint azok a férfiak, akiket súlyos mellkasi problémákkal vittek kórházba, 70%-uknak (!!!) már évekkel azelőtt jelezte a pajtásuk, hogy valami nincs rendben. Méghozzá elég „látványosan”.
Ehhez kapcsolódóan említek egy másik, biztatóbb felmérési eredményt is: itt azok a férfiak, akik 1 hónapon keresztül 2 marék pisztáciát fogyasztottak minden nap, javult a pajtin keresztüli véráramlásuk, amitől keményebb, feszesebb állapotban küldhették újra csatába kis barátjukat. Akárhogy is van, ha pasi lennék 40 év felett, biztosan felvenném a „napi rágcsa” menübe.

Lenmag: megkönnyíti a bélmozgást és tele van ómega 3 zsírsavakkal, ami nélkülözhetetlen az egészség szempontjából. Emlőrákosoknál kísérletezve azon nőknél, akikkel minden nap etettek lenmagot, csökkentette a daganat méretét. A tökmag cinkben, káliumban, vasban és fitokemikáliákban gazdag, míg a szezámmagban található meg a legtöbb kalcium és az E-vitamin bioaktivitását is ez a magocska növeli leginkább a szervezetben. A napraforgómag pedig E-vitamin, szelén és vas gazdagságáról lett híres körünkben.

Persze mint a legtöbb hírességet, a dió – és magféléket is hozták már rossz hírnévbe magas zsírtartalmuk miatt, természetesen tök alaptalanul. Az egészségügyi gondokat a transzzsírok, a feldolgozott olajok és az állati zsírok okozzák az ember szervezetében, a dió – és magféléknek köze sincs ehhez. Minden rajtuk végzett kutatás kizárólag pozitív hatásukat erősítette meg, így ők-magas zsírtartalmukkal együtt-tökéletesen megérdemelt helyet foglalnak el az egészséges és gyógyító ételeink táborában.

Akárhogy is, a természet által adott élelmiszerek adják a legnagyobb esélyt az ember egészségének megőrzésére és visszanyerésére. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy minél több ilyen ételt együnk a mindennapok folyamán. 

Nézd meg, mi a legnagyobb baj és mit okoznak bennünk az egészségtelen ételek.

Facebook